Przemyśl

Przemyśl

Przemyśl to piękne historyczne miasto w województwie podkarpackim, malowniczo położone nad  rzeką San, na obu jego brzegach.  Zlokalizowane jest na południowym wschodzie od Rzeszowa, niedaleko granicy z Ukrainą.

Historia Przemyśla

Przemyśl to najstarszy ośrodek na Podkarpaciu i jeden z najstarszych w Polsce.  We wczesnym średniowieczu Przemyśl stanowił jeden z historycznych Grodów Czerwieńskich leżących na pograniczu i był przedmiotem nieustannej walki pomiędzy Polską, Rusią oraz Węgrami.

To ścieranie się odmiennych kultur i religii od początku istnienia miasta, widoczne jest tutaj na każdym kroku. Różnorodna i ciekawa architektura oraz świątynie różnych wyznań to charakterystyczna cecha Przemyśla.

Przemysl-13.jpg

Rynek w Przemyślu

Początek historii Rynku przemyskiego datuje się na XIV wiek, równocześnie z powstaniem miasta królewskiego I Rzeczypospolitej -Przemyśla. Pierwsze kamienice powstały z drewna, dopiero w XVI wieku zaczęto budować domy z cegieł. Początkowo powstawały budynki 1-piętrowe, z biegiem lat dobudowywano kolejne piętra tworząc okazałe kamienice z charakterystycznymi podcieniami służącymi kupcom jako miejsce handlu oraz ozdobnymi portalami. Specyficzną cechą przemyskiego rynku jest nietypowa pochyłość wybrukowanego placu w kierunku Sanu.

Kształtem Rynek przypominał czworobok, niestety nie wszystkie elementy budowli  zachowały się do dzisiaj. W miejscu dawnej części zachodniej Runku stoi dzisiaj pomnik dobrego wojaka Szwejka, któremu należy na szczęście potrzeć pękaty nos.
Również na rynku znajduje się rzeźba niedźwiedzia będącego częścią herbu Przemyśla.

 

Twierdza Przemyśl

Najpopularniejszą atrakcją miasta, chętnie odwiedzaną przez miłośników militariów jest Twierdza Przemyśl – dziedzictwo kultury a jednocześnie pomnik Bitwy Narodów 1914-15. Forty twierdzy Przemyśl rozlokowane są po całym mieście (tworząc pierścień wewnętrzny) oraz okolicznych miejscowościach (tworząc pierścień zewnętrzny). Zachowały swój oryginalny krajobraz bitwy z czasów I wojny światowej a tajemnicze ciemne korytarze przyciągają tłumy turystów.

W latach 1854-55 powstały pierwsze szańce, które w latach 80-tych XIX wieku przekształciły się w  forty artyleryjskie, następnie pod koniec wieku w forty pancerne, a ostatecznie w  połowie lat 1914-15 utworzyły fortyfikację.

Twierdza Przemyśl to jedną z największych twierdz nowożytnych w Europie z początku XX wieku. Podczas I wojny światowej stała się miejscem krwawych walk, określanych mianem Verdun wschodniego frontu w nawiązaniu do francuskiej twierdzy Verdun,
w której zdziesiątkowały się wzajemnie armie niemieckie i francuskie.

forty-twierdzy-przemysl-san-rideau.jpg
 

 

W skład fortów Twierdzy Przemyśl wchodzą m.in.:

– Fort I Salis Soglio, 1881-83, Siedliska

– Fort II Jaksmanice, 1881-97, Jaksmanice

– Fort III Łuczyce, 1881-87, Łuczyce

– Fort VIII Łętownia, 1880-87, Łętownia

– Fort Duńkowiczki, 1884-86, Duńkowiczki

– Fort XII Werner, 1881-87, Żurawica, Muzeum ul. Forteczna 20

– Fort San Rideau, 1892-94, Bolestraszyce

– Fort XV Borek, 1892-1900, Siedliska

– Fort XVI Zniesienie, ul. Przemysława, koło Kopca Tatarskiego

– Fort VII 1/2 „Tarnawce” w Ostrowie

Warto zwiedzić szczególnie te najlepiej zachowane obiekty takie jak: fort nr I „Salis-Soglio”, fort nr XI „Duńkowiczki”, fort nr VIII „Łętownia”, fort nr XII „Werner” oraz fort nr XV „Borek”.

Stok_narciarski_w_Przemyślu_-_Trasa_nr_1.jpg

Stok narciarski w Przemyślu

Na północno-zachodnim zboczu Góry Zniesienie, w niewielkiej odległości od centrum miasta oraz Parku Miejskiego położony jest przemyski stok narciarski. Dolna stacja położona jest przy twierdzy fortecznej przy wjeździe do Przemyśla od strony Krasiczyna. Stok jest sztucznie ośnieżony, posiada oświetlone trasy narciarskie o zróżnicowanym stopniu trudności. Z górnej części stoku można podziwiać piękną panoramę miasta i okolic.

Koleje:
KL 1 – dolna 2 osobowa dowożąca narciarzy z parkingu dolnego do podnóża stoku
Długość: 270
Różnica poziomów: 39 m
Przepustowość: 1050 osób/godzina
Sezon zimowy: transport pieszych i narciarzy /narty w dłoni/
Sezon letni /tylko weekendy/: transport pieszych i rowerzystów /rower jedzie osobno/
KL 2 – górna 3 osoba kursująca wzdłuż tras zjazdowych
Długość: 740 m
Różnica poziomów: 110 m
Przepustowość: 1656 osób/ godzina
Sezon zimowy: transport narciarzy /narty na nogach/
Wyciąg niskiego prowadzenia liny na „Oślej łączce”


Trasy narciarskie:
Trasa nr 1 /niebieska/ – długość: 830 m,
Trasa nr 2 /zielona/ – długość: 830 m,
Trasa nr 3 /niebieska/ – długość: 1200 m (otwarta w sezonie 2010/2011),
Ośla łączka – długość: 50 m, różnica poziomów: 3 m.
Trasy są sztucznie oświetlone, naśnieżane oraz ratrakowane.

W sezonie zimowym stok jest czynny w godz. 9.00 – 21.00.

Znajdź nas na